El Metavers és un desenvolupament revolucionari que pretén convertir-se en el nostre món, però virtual. Aquest pot ser una rèplica exacta del nostre món físic o pot ser un món virtual amb característiques mai vistes i impossibles al món real.
Es preveu que el mercat del Metavers serà de 800 mil milions de dòlars per a 2024 (Bloomerg), recolzat pels gegants tecnològics com a Meta (Facebook), Microsoft, Apple i Google, que estan invertint molts diners per a fer-ho una realitat. L’empresa Gartner prediu que per al 2026, un 25% de les persones passaran almenys una hora al dia en el Metavers.
Com sorgeix el Metavers?
El terme Metavers va ser encunyat per l’autor Neal Stephenson a la novel·la Snow Crash de 1992. En el seu llibre, es refereix a un món digital que ho abasta tot i que existeix en paral·lel a la realitat física. A dia d’avui, encara no estem segurs que el Metavers pugui evolucionar cap a una cosa similar. Ara com ara, pot definir-se com una versió 3D de la Internet i de la informàtica en general. Generant espais per a “passar la vida digital”. On per mitjà d’un avatar, és possible interactuar amb altres persones i viure experiències en una vida paral·lela a la quotidiana.
En els últims anys, hi ha hagut alguns factors que han catapultat la visió cap al Metavers. Dins dels factors tecnològics està l’avanç de tecnologies com la realitat virtual i el blockchain, que ara són una realitat. En el cas de blockchain, que ha fet possible les criptomonedas i els NFTs (non-fungible tokens), que poden fer possible la propietat i transacció d’elements virtuals i béns immobles en el Metavers. Tot això són factors que animen cap a nous horitzons dins del món virtual.
A l’àmbit corporatiu, les decisions dels grans de la indústria de la Internet han donat pistes que aposten a una obertura cap a l’expansió del negoci al món meta. La compra de Oculus, en el 2014, per part de Facebook va ser un clar indici de l’aposta de Marc Zuckerberg cap al futur dels seus desenvolupaments. Sabem que, a la fi de l’any passat, Facebook va fer un canvi de marca a Meta, per a centrar la seva missió en el Metavers.
El potencial del Metavers, encara en fase de descobriment.
Per arribar a tenir un panorama complet del potencial d’aquest desenvolupament i la seva adopció pel consumidor, existeixen encara alguns desafiaments tecnològics per resoldre. Dins d’aquests, solucionar l’accessibilitat del hardware que es requereix, la interoperabilitat que permet portar articles virtuals d’una plataforma a una altra, la reestructuració legal i comercial que comporta al disseny de tot un nou sistema de regulació digital.
Fins al moment, existeixen 3 elements que componen una experiència en el Metavers: la interfície virtual, la propietat digital i els avatars. No obstant això, cap d’elles és essencial per al desenvolupament de la idea. L’objectiu general és crear un espai gràficament ric, amb un cert grau de versemblança on les persones sentin que realment estan en l’espai, on es pugui treballar, jugar, socialitzar, comprar, en fi, totes les activitats que les persones els agrada fer en comunitat en la vida real.
Això existeix d’una forma o una altra en els videojocs, aquest concepte de col·laboració i immersió que s’ha aconseguit per mitjà d’experiències de joc és el que sustenta l’aposta cap a l’expansió a altres activitats del consumidor, així com la seva visió a futur d’aquesta nova tecnologia.
- Experiència Wallmart en el Metavers
Aplicacions del Metavers com a oportunitat de negoci
Les aplicacions són infinites, si bé encara caldrà esperar per a poder veure casos d’èxit dels primers que s’aventurin en la generació d’experiències en el seu sector. Vegem algunes possibilitats:
- Entreteniment Immersiu: l’entreteniment en el Metavers pot ser una estratègia d’atracció per a consumidors més joves, que probablement són els encarregats d’impulsar l’èxit d’aquesta tecnologia. Existeixen ja els primers concerts en el Metavers, en 2021 l’artista Ariana Grande va apostar per l’univers Fortnite. Aquestes iniciatives obren l’oportunitat per a brindar noves experiències d’entreteniment immersiu.
- Operacions comercials: Ara podem veure l’aplicació de Realitat Augmentada per a millorar els processos en matèria d’operacions. Un entorn de Metavers completament funcional pot empoderar la col·laboració i el intercanvi de dades. Els treballadors d’operacions podran tenir experiències més immersives i utilitzar aquesta tecnologia en el seu treball de camp, amb un major poder de coordinació.
- Experiència del client: El Metavers tindrà el poder de transformar com, quan i on les empreses interactuen amb els seus clients. Les plataformes del Metavers permetran a les empreses oferir noves experiències vivencials per a connectar amb el seu públic objectiu i proporcionar informació o nous canals de venda. Empreses com Nike ho estan experimentant per a posicionar-se en aquest espai virtual.
- Operacions amb Digital Twins: Crear un entorn interactiu i vivencial de manera digital, és l’espai ideal per a potenciar les aplicacions dels Bessons Digitals. La possibilitat d’executar proves i escenaris en un entorn paral·lel promou una obertura sense precedents a nous desenvolupaments, alhora que facilita la rendibilitat de l’I+D.
- Treballar de manera virtual i immersiva: Les empreses tecnològiques que es centren en el desenvolupament del Metavers, com Meta i Microsoft, estan desenvolupant la pròxima versió de les videotrucades o “reunions virtuals”. Es pretén que per mitjà dels avatars sigui possible no sols reunir-se, si no també col·laborar activament per a executar tasques dins d’aquest espai.
- Nous productes digitals: El Metavers es convertirà en un espai on es simularà tot el real. Això obre un escenari, on caldrà satisfer les necessitats d’estil i estatus dels propis avatars. Les empreses poden aprofitar això per a vendre productes digitals, des de roba fins a aplicacions de programari. S’obre un món de necessitats entre el físic i el digital.
El futur del Metavers no és clar, possiblement en uns anys estarem immersos en la nostra segona vida digital o, per contra, podem recordar aquesta iniciativa com un intent que s’ha quedat en el camí.
El que sabem és que aquesta tecnologia està impulsant noves onades de transformació digital en diferents indústries. L’aposta té potencial de creixement, com moltes altres tecnologies, que pensàvem que trigarien anys a veure la llum i ja són una realitat avui dia.
Cal seguir-li la pista, no podem desconnectar de la seva evolució ja que les possibilitats de negoci que genera són infinites.